Guldsmedsgårdens köp & leveransvillkor

Privatpersoner. (Parti begär särskild lista)

Priser är angivna i svenska kronor. Moms ingår. Frakt tillkommer.

(*Frakt) För varor med denna märkning tillkommer frakt på grund av extra vikt och utrymme, även om övriga varor blir fraktfria
Leverans. Varorna sändes med varubrev eller postförskott. (Postförskottsavgift, se postens priser). Försändelser över 2000 kr portofritt och över 3000 kr även utan postförskott, (gäller endast i Sverige och normalstora plantor).

Huvudleverans av pioner är under tiden september – november, i vissa fall även senare. Blir det kallt eller andra hinder tillstöter, vinterförvarar vi era växter, och levererar nästkommande vår. Plantorna sändes hem till Dig eller till postens utlämningsställen.
I normalfall meddelar vi i inte exakt leveransdatum. OMG varor levererar inom 2-10 dagar, i undantagsfall senare om, varan inte finns hemma.

Växter är packade så de klara minst 2 veckor på posten.
Meddela oss om Ni reser bort mer än två veckor under leveranstiden, då anpassar vi leveransen.
Faktura. Vid beställningar under 1500 kr kan varor skickas mot faktura. Faktureringsavgift 15 kr. Personnummer erfordras.
Vid betalningspåminnelse på fakturabetalning tillkommer ränta och förseningsavgift. (Avgifter se aktuell faktura. Vid ytterligare betalningsdröjsmål tillkommer även avgifter från kronofogdemyndigheten.
Vid köp i Plantskolan gäller kontant betalning, faktura eller swish.
För försändelser till utlandet Tillkommer.
Överföringsavgift från bank, och frakt från fraktbolag.
For shipments abroad will be added. Transfer fee from the bank. Shipping to select countries outside the EU will be Export Control Fee 1400 Skr Certificate Fee 500 Skr Customs declaration charge will depend on the country.
Om en vara är slut och ersättning ej är möjlig rest noterar vi inte utan ber er att återkomma med ny beställning när varan åter finns i listan.
Pioner är i regel, om inget annat angivits, rotdelningar som har 3 – 5 vegetationsknoppar.
Vid tidig upptagning kan knopparna, speciellt hos sena sorter vara outvecklade. För hybrider kan plantor med 1 – 2 knoppar förekomma.
Garantier.
Då växter är en levande handelsvara, lämnas inga garantier.
Plantorna mår bäst om de medföljande planteringsanvisningarna följs.
Om avvikande jordmån eller odlingszon förkommer så rådgör med plantskolan.
Våra plantor är av hög kvalité och endast de livskraftigaste växterna sänds till kund. 
Garanti för övriga varor
Gäller enl. konsumentköplagen. (Se: www.konsumentverket.se)
Ångerrätt.
Levande växter är på grund av sin beskaffenhet undantagna från ångerrätten. (Det går bra att ångra eller ändra ordern innan den är skickad)
För övriga varor gäller, 14 dagars ångerrätt. Eventuell returfrakt betalas av köparen. Returnerad vara återsändes hel och ren i oskadad förpackning och i fullgod emballering.
Varor som inte hämtas ut, faktureras med fraktkostnad plus 50 kr för extra arbete. Växter som inte hämtas ut, faktureras ytterligare med 50 % av varuvärdet för eventuella skador.
OBS! Max liggetid på Posten 14 dagar. (En bra kostnadsfri lösning välj ”sms
avisering”) Avisering via brev debiteras med postens för dagen gällande priser. Transportskador.
Skall anmälas omgående eller senast 1 dag efter leverans, till Plantskolan och det aktuella fraktbolaget.
Övrigt.
Vi reserverar oss för slutförsäljning och ev. feltryck i fakta och prisuppgifter.
Då ny prislista utkommer förlorar tidigare utgiven sin giltighet.


Information om Cookies

  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

  • Genom att handla hos Guldsmedsgårdens Plantskola accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.


  • Guldsmedsgårdens Plantskola är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
  • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
  • För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
  • I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
  • Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
  • 10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 
  • De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Kontant faktura och Swish.
  • 10.4.2 Fraktbolag
  • För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
  • De fraktbolag vi samarbetar med är: Posten.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
  • Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
  • Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
  • 10.5 Rätten till tillgång
  • Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
  • Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
  • Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
  • Guldsmedsgårdens Plantskola är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
  • Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
  • Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.